SELAMAT DATANG

My Clock

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, December 31, 2010

TIDAK PERLU UNDI PATI

Saya secara peribadi menyokong penuh kenyataan saudara LESAYA LOPOG SORUDIM, dalam tulisannya "UPKO TIDAK PERLU UNDI PATI UNTUK MENANG" ruangannya dalam Sabahkini.net, http://www.sabahkini.net/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=5861:upko-tidak-perlu-undi-pati-untuk-menang&catid=35:berita-sabah&Itemid=27 bukan kerana beliau adalah sahabat saya dan bukan juga kerana beliau sama perjuangan dengan saya( beliau Pegawai Penerangan UPKO Bahagian P170 Tuaran-saya pula adalah ahli biasa PBS N13 Inanam) tetapi atas prinsip mendukung keluruhan Perlembagaan yang selama ini kita pertahankan bersama.

Kenyataan Encik Azizul Sanarul @ Ajijul, Ketua Cawangan UMNO Tampi-Tampi Darat Semporna dalam suratnya bertajuk, ‘Halalkan Sahaja IC Projek Milik Pati?’ merupakan satu perlanggaran kepada keluruhan Perlembagaan kita. Bagaimana mungkin 'Projek milik PATI' ini boleh diperakuai dan dihalalkan oleh pihak yang berkenaan untuk mencorak masa depan rakyat Malaysia? yang tulin dan tinggal di negeri Sabah yang asli ini?. Melalui surat terbuka beliau, sebenarnya tidak bersetuju dengan apa yang sudah terjadi. Beliau mendakwa bahawa seramai 1.5 juta PATI memeliki Kad Pengenalan melalui JPN?.dalam suratnya beliau menulis "kita sebagai ‘Anak Jati Sabah’ kerana jumlah kita tidak sampai 800,000 orang daripada 3.4 juta penduduk Sabah?" Wah ramai itu, kita hanya 800,000 orang saja? bagai mana kita menjadi bos dalam negari kita sendiri?

PATI, tidak tahu langsung adat istiadat kita, itulah sebabnya mereka bermaharajalela,menggunakan pintu belakang untuk menyelamatkan bangsa dan masa depan mereka. Saya sebenarnya tidak mempersalahkan mereka juga kerana PATI ini adalah golongan yang 'terpaksa' untuk hidup dalam perantauan, mereka membuat tawaran untuk mendapatkan sesuatu untuk masa depan mereka tetapi saya mempersalahkan orang kita yang diberi kepercayaan mentadbir mengurus negara kita dengan membelakangkan keluhuran perlembagaan kita, mudah terjerbak dengan habuan wang ringgit, batang tubuh manusia yang bertopengkan agama dan kepalsuan.

Saya tidak hairan, masa ini, masa akan datang, kita akan menjadi PATI dalam negara kita sendiri, kerana mereka ini akan menjadi Ketua Menteri,Menteri,SUK, Pengarah dalam Jawatan Perkhidmatan awan dalam kerajaan.

Masa itu baharulah kita mungkin akan bangun, tersedar dari mimpi kita, tetapi nasi sudah menjadi bubur.Walau bagaimanapun mungkin belum terlambat bagi kita untuk memperbetulkan kesilapan kita ini dengan mengambalikan maruah dan mendokong Keluhuran Perlembagaan kita dengan tidak membenarkan PATI mengambil bahagian dalam Parti Politik Negara Malaysia amnya dan khasnya Negeri Sabah yang kita cintai.

No comments: