SELAMAT DATANG

My Clock

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 11, 2009

TRINITI

1. Perkataan “Triniti” tidak pernah digunakan dalam Alkitab. Tetapi para pelajar Alkitab menggunakan perkataan “Triniti” bagi menjelaskan sifat Tuhan yang sukar difahami.

2. Tidak seorangpun manusia dapat menyelami rahsia Tuhan. Jika ada orang yang mengatakan dapat memahami dan mengetahui tuhan sepenuhnya, itu bukan Tuhan yang benar.

3. Bagaimanapun Tuhan tidak membiarkan manusia dalam kegelapan. Tuhan akan mengurniakan hikmat kepada manusia yang memanggil namaNya supaya mereka yang mahu mengetahui Tuhan akan dapat mengerti.

a) 2 Timotius 2:7, “Tuhan akan memberikan kepada mu pengertian dalam segala sesuatu.”
b) Yerremia 33:3, “Berserulah kepada Ku, maka Aku akan menjawab engkau dan akan memberitahukan kepada mu hal-hal yang besar dan yang tidak terfahami, yakni hal-hal yang tidak kau ketahui.”

4. Alkitab Perjanjian Lama dan baru memperkenalkan Tuhan itu sebagai esa atau satu.

a) Ulangan 6:4 - Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN itu Allah kita, Tuhan itu esa!
b) Efesus 4:5 - Satu Tuhan, satu iman, satu baptisan.


5. Begitupun banyak ayat-ayat alkitab yang menunjukkan sifat yang tidak seperti kita fikirkan.
Dalam Perjanjian Lama kita dapat:
Kejadian 1:26 - Berfirmanlah Allah: “Baiklah Kita menjadikan manusia menurut gambar dan rupa kita, supaya mereka berkuasa atas ikan-ikan di laut dan burung-burung di udara dan atas ternak dan atas seluruh bumi dan atas segala binatang melata yang merayap di bumi.”

Kejadian 3:22 – Berfirmanlah Tuhan Allah: “Sesungguhnya manusia itu telah menjadi seperti salah satu dari Kita, tahu tentang yang baik dan yang jahat; maka sekarang jangan sampai ia mengulurkan tangannya dan mengambil pula dari buah pohon kehidupan itu dan memakannya, sehingga ia hidup untuk selama-lamanya.”

Kejadian 11:7 - Baiklah kita turun dan mengacaubalaukan disana bahasa mereka, sehingga mereka tidak mengerti lagi bahasa masing-masing.

Tuhan membahasakan diri “KITA”, perkataan yang menunjukkan yang berkata itu bukan sendirian.

Yer 23:18,22 - Sebab siapakah yang hadir dalam dewan musyawarah Tuhan, sehingga ia memperhatikan dan mendengar firmannya? Siapakah yang memperhatikan firmanNya. Sekiranya mereka hadir dalam dewan musyawarahKu kepada umatKu, membawa mereka kembali dari tingkah langkahnya yang jahat dan dari perbuatan-perbuatannya yang jahat.

Ayat ini menunjukkan dalam satu kumpulan. Ungkapan “dewan musyawarah Tuhan” membayangkan ada keahlian “seperti dalam dewan undangan negeri”. Jika Tuhan itu satu seperti yang kita fahami, Dia tidak perlu Dewan Musyawarah.

Dalam Perjanjian Baru
Kitab Perjanjian Baru memberikan gambaran yang lebih jelas tentang sifat Tuhan. Tuhan itu ada tiga peribadi. Ketiga-tiga peribadi itu hadir pada pembaptisan Yesus. Baca Matius 3:16, 17

Mat 28:19 - Kerana itu pergilah jadikanlah semua bangsa muridKu dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus.

2 Kor 13:13 - Kasih karunia Tuhan Yesus Kristus, dan kasih Allah, dan persekutuan Roh Kudus menyertai kamu sekalian.

Kesimpulan dari ayat-ayat di atas, Tuhan itu terdiri dari tiga peribadi.

6. Bagaimanakah ayat-ayat yang kelihatan seperti bercanggah itu dapat diselaraskan? Bagaimanakah Tuhan yang terdiri dari tiga peribadi itu satu Tuhan?

Yoh 10:30 – Aku dan Bapa adalah satu.

Siapakah yang mengatakan “KITA” dalam Kejadian 1:26; Kejadian 3:22; Kejadian 11:7 ? “ Aku” dan “Bapa”

Yoh 17:22 - Dan Aku telah memberikan kepada mereka kemuliaan, yang Engkau berikan kepadaKu, supaya mereka menjadi satu, sama seperti Kita adalah satu.

1 Tim 2:5 – Kerana Allah itu esa dan esa pula Dia yang menjadi pengantara antara Allah dan manusia iaitu manusiaYesus Kristus. (Esa secara individu – bermakna, Allah itu bukan Yesus, Yesus bukan Allah, Allah bukan Roh Kudus.


Yesaya 48:16, “.........Tuhan Allah mengutus aku (Yesus) dengan RohNya (Roh Kudus)

Ayat ini menggambarkan bagaimana Yesus datang ke bumi kala pertama.

Yohanes 16:7, “Aku mengutuskan Dia (Roh Kudus)

Penyelesaian dan Kesimpulan:
1. Yohanes 16:15, “Segala sesuatu yang Bapa punya dalah Aku punya.” ( Ketiga-tiga peribadi itu adalah satu secara alamiah, satu tujuan, satu kehendak)

2. Ketiga-tiga peribadi itu adalah satu secara individu.

Air sebagai analogi yang wujud sebagai wap, sebagai pepejal ais dan sebagai air mengalir. Wap itu bukan ais, ais itu bukan air mengalir namun ketiga-tiga nya air. Satu secara individu namun satu secara alamiah, sama ada dalam bentuk wap, ais atau cair, setiap molikulnya terdiri dari 2 atom Hidrogen dan 1 atom Oksigen.

No comments: