SELAMAT DATANG

My Clock

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, September 23, 2009

Berbual-bual - Kesan Tak Nampak Pada Motivasi Diri

Berbual-bual - Kesan Tak Nampak Pada Motivasi Diri


Kerap berbual-bual akan mendorong kita untuk jadi ‘over confident’. Disebabkan itu, kita akan cenderung mengajar sesuatu pada orang lain tapi buntu bila mendepani hidup sendiri. Kekadang kita merendah-rendahkan potensi orang lain tanpa kita sedari, sebab kita rasa dia tak setahap dengan diri kita.

Sikap yakin diri satu sikap positif yang akan mendorong kita ke arah kejayaan. Sikap terlalu yakin diri mendorong kita ke arah kehancuran sebab sikap itu menjadikan kita sombong dan bongkak.

Kita berjalan dengan rasa takbur. Kita jadi orang tidak bersyukur dan hati kita dipenuhi kebencian juga kedengkian yang pekat, menghasilkan titik-titik hitam nan gelap di dinding hati kita.

Berbual-bual di internet mendorong kita untuk lebih banyak berbohong dan menipu-nipu sebab orang yang kita ajak berbual tu tak ada di depan mata. Dia cuma boleh melihat realiti kata-kata kita melalui kamera web dan gambar saja.

Suasana ini membuat kita nak mencari orang jujur di internet ibarat mencari sehelai rambut putih dalam sebaldi tepung. Jarang kita jumpa orang di internet berkata seadanya, memperkenalkan diri seadanya, bercerita latar belakarang seadanya. Ada memang ada, tapi cuma dalam jumlah sedikit. Di internet, ramai orang nak dipandang hebat.

Minda kita menjadi aktif apabila kita rajin berbual-bual. Biarlah kita habis air liur berbual-bual dari pagi sampai ke malam. Biarlah secawan kopi tak cukup sebagai modal untuk kita mengeluarkan kata-kata kita sebab berbual-bual mengaktifkan minda kita.

Berbual-bual menjadikan motivasi diri kita meninggi. Lantas, kata-kata nampak berapi, kita jadi bertenaga. Malas tidak ada tempat di minda kita.

Tapi, biarlah kita bualkan sesuatu yang dapat memberi manfaat pada orang lain. Biarlah kita berbahas, berbincang sesutu perkara untuk membantu orang lain bukan berbincang untuk mengkondem kehidupan orang lain.

Elak untuk berbual-bual semata-mata untuk mengkritik kepimpinan negara, menyatakan rasa tidak puas hati pada kenaikan harga minyak, tak perlu bertekak soal isu yang kita tak boleh kawal.
Pendek kata, elak untuk menjadi pengkritik tidak berasas. Elak untuk mengkritik kehidupan orang lain untuk menunjukkan hidup kita lebih bagus.

Mulai hari ini, kita kena bijak mengawal diri tatkala berbual-bual. kawal diri dari berbohong, bersikap riak atau nak menunjuk-nunjuk. Sikap-sikap tu semua sikap negatif.

Lagi satu, bila kita sudah pernah melakukannya sekali, kita akan jadi terbiasa untuk melakukannya berkali-kali sehingga sikap negatif itu menjadi sebahagian daripada diri kita.

No comments: