SELAMAT DATANG

My Clock

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, September 23, 2009

Komunikasi Magnetik - Jadi Diri Sendiri Membuat Penampilan Anda Lebih Menarik

Kita seringkali merasa tidak puas hati sebab kesuntukan masa. Mungkin, itu petanda kita terlalu banyak perkara yang nak dihandle dalam satu masa yang sama.


Pengurusan diri, pengurusan masa kerja dan pengurusan keluarga membuat saya tak terasa masa cepat berlalu sebab rutin harian sama saja - kerja dan saya sangat kerap diganggu pada masa kerja. Selalunya time kerja saya, saya membantu membuat kerja-kerja rumah kekadang membantu jiran yang datang minta tolong ke ‘pejabat’ saya.

Bekerja di rumah amat mencabar. Anda turut berdepan dengan musuh menggerunkan dalam masa yang sama musuh paling menggoda - malas.

Di musim perayaan macam sekarang ni (saat artikel ni dihasilkan) kita akan bergaul dengan ramai orang. Kita gi rumah orang, orang gi rumah kita, kita bersembang dengan berbagai ragam orang.

Biasanya, kita akan banyak berjumpa dengan orang yang bertanya hal kerja diri kita, pencapaian kita, harta-harta kita (misalnya kereta, laptop, henpon, motorsikal) atau kerjaya kita sekarang ini.

Ada yang bertanya sekadar ingin tahu, sekadar buka cerita. Ada yang bertanya semata-mata untuk merendah-rendahkan Anda.

Jika Anda tak ada kerja, jawap saja tak ada kerja. Jika Anda tak ada apa-apa harta hanya sekadar memiliki sebuah laptop, jawap saja laptop itulah satu-satunya harta berharga Anda.

Usah berlakon atau berlagak besar. Tak perlu buat-buat cerita yang tak ada semata-mata nak cover malu.

Usah riak. Usah temberang. Usah menipu.

Sebab? Kelak sikap sedemikian akan memakan diri kita sendiri.

Berlaku jujur saja.

Perlihatkan siapa Anda, pencapaian Anda, harta-harta Anda yang ada. Malu memang le malu, tapi itu lebih baik dari menipu-nipu.

Orang akan lebih respek camtu.

Jadi diri sendiri membuat penampilan Anda lebih menarik. Komunikasi Anda memikat, tutur kata Anda memukau, semuanya bermula dari satu faktor - kejujuran!

Tak perlu berlakon Anda banyak duit, dihormati, berkemahiran tinggi, tak perlu beritahu ramai orang yang kononnya Anda ni dikenali ramai. Tak perlu mengkondem orang lain untuk menampakkan Anda lebih bijak. Tak perlu mentertawakan kekurangan orang semata-mata untuk dibuat bahan lawak.

Lama-kelamaan Anda akan terperangkap oleh sikap sendiri. Bila sudah terperangkap, Anda akan merasa malu yang amat sangat. Masalah lain, mungkin orang akan tak suka bergaul dengan Anda.

Penyelesaiannya, gunakan pendekatan ringkas bila bergaul dengan ramai orang.

Pamerkan kesimpelan, kesederhanaan, seadanya Anda.

Less is more!

Orang akan suka bergaul dengan kita, jika kita menampilkan diri kita seadanya, tak perlu berlebih-lebih selebih yang mungkin untuk meraih hormat, tak perlu berkurang-kurang sekurang-kurang yang mungkin untuk meraih simpati.

Jadi diri sendiri. Biar kita bersikap rendah diri, bukan bersikap merendah-rendahkan diri.

Just be yourself!

No comments: